Palm olja

Palm olja är jätte vanligt i afrikansk matlagning (i alla fall Västafrikansk vad jag vet), man har det i soppor grytor och allt möjligt. Under mina senaste produktinköp har jag märkt att fler och fler hårprodukter nu innehåller Palm Oil / Elaeis Guineensis, denna olja är en av de mest saturated (mättade) fetter som finns, den innehåller bland annat till exempel de mättade fetterna palmitate (44%, mättad), oleate (39%, monomättad) och linoleate (10%, polymättad). Därför försöker i alla fall vi att inte äta den oftare än 2 gånger i veckan, så jag blir lite fundersam på hur detta påverkar håret.. Palm Olja har naturligt en väldigt stark röd färg, detta beror på den höga dosen av beta-Carotene. Av de balsam jag sett som innehåller Pail Oil har de inte ens haft en antydan av röd färg, vilket indikerar att de verkar använda en väldigt liten mängd av det, jag skulle i alla fall inte lägga det här i håret på det sättet man gör med oliv olja och coconut oil



Mm nu vart jag sugen på okro-soup med fufu :)

Love your curls!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0