Min just nu absolut värsta hårfiende

Hårknutar!! Knots and snarls! Jag hatar dem och de är överallt! En positiv sak med att ha rakpermanentade toppar var faktist att håret inte krullar tillbaka på sig själv och bildar knutar, men det händer allt mer nu eftersom jag succssesivt klipper bort det raka håret. Dom här knutarna är djävulens avkomma och alla med krulligt hår upplever dessa. Jag har i alla fall börjar lära mig hur jag ska hantera dem.. inte såhär haha:



Såhär börjar mina knutar, ni ser hur massa hår samlats mot slutet av slingan, denna samling löses antingen upp av sig självs eller så bildar det en knut


Efter ett tag ser de ut såhär



Alla tappar ca 100 hårstrån varje dag, mina hårtrån är så pass lockiga att efter de lossnat från hårbottnen så trasslar de ihop sig med det överiga håret. Det är som om de vill ge mig en sista "fuck you" innan de försvinner haha. Eftersom jag bara kammar håret 1 gång i veckan betyder det att 100 hårstrån gånger 7 dagar trasslar ihop sig med mitt hår innan de kammas bort.

Dessa "knots" måste redas ut försiktigt innan de blir så tighta som på de två sista bilderna
. När jag ser en knut brukar de alltid vara relativt enkla att få upp förutsatt att jag försiktigt reder ut den nerifrån, oftast är det topparna som skapat en knut och då är tricket att försiktigt "dra" ut den. Om man försöker reda ut den "uppifrån" kommer den bara att knytas hårdare. Om en knut ändå blivit tight och den är nere vid topparna brukar jag klippa bort den, är den längre upp brukar jag låta den vara och hoppas på att balsamet vid nästa tvätt reder ut den.

Ett annat trick är att använda sig av en hårnål som förs in mitt i knuten och sedan kan man försöka lösa upp den innifrån.. När jag tvättar mitt hår och kammar det med balsam är dessa knutar aldrig något problem. Problemet är att jag inte har tålamodet att vänta och låta dem vara tills tvättdagen utan jag försöker alltid dra ut dem på torrt hår. Det skiter sig oftast och håret bryts av!

Love your curls!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0