The hair-length debate

Jag tycker att debatten om hårlängd har spårat ur, liksom ju längre ditt hår är desto bättre kvalite har det.. I DONT THINK SO.

På båda dessa bilder ser vi relativt långt hår, men det är så tunt att det nästan är obefintligt, bl a skandinavist hår har tex förmågan att lätt växa sig långt, men tjockhet och volym brister det rejält på (i många fall inte alltid)

Jag minns tydligt när Tyra publicerade denna bild på sitt riktiga hår för första gången, och alla vart förvånade över att hon hade så långt hår, vad som oftast brukar anses som "good hair" i USA.. crazy innit?
 

Afrohår däremot är ofta (inte alltid) tjockt och fylligt med otrolig volym, men växer sig sällan ner mot midjan i sitt naturliga tillstånd i alla fall (nu generaliserar jag väldigt grovt i brist på tid, jag har alltid ansett att afrohår har kapacitet att växa hur långt som helst men många svarta manipulerar sitt hår genom rakpermenent mm så till den grad att det hämmar växtförmågan)

(Mitt hår är i ungefär den här längden men mina lockar är mindre)

Varför jag tar upp detta är för att jag stör mig otroligt mycket på hur folk som inte har kunskap om mitt hår ständigt använder sig av sina egna erfarenheter och referenser för att bedöma det. Ditt hår når till axlarna, alltså är det kort.. nej det stämmer inte, allt är relativt. Det beror också på vad man värderar, jag tar tjockt och fylligt hår framför långt tunt hår everyday of the week.

Långt hår är fint, kort hår är fint, lockigt hår är fint, afrohår är bangin! Haha nej men det blir alltid fel när man jämför hårtyper som har väldigt lite genemsamt. Tex att afrohår är "sämre" för att det är torrare än andra hårtyper får jag höra jämt och ständigt, men jag går själv inte runt och säger att alla andra hårtyper är sämre än afrohår för att det är tunnare.. Att ständigt få höra detta påverkar många unga tjejer så till den grad att de känner sig tvugna att använda starka kemikalier för att ändra sitt utseende, and that pisses me off..


Love your curls!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0