TEXTURIZER

Texturizer eller Texture Softener är en mild relaxer som inte totalförändrar hårets curlpattern men det har ändå rakpermanentsegenskaper i och med att det gör håret lättare att kamma och löser upp lockarna något. Du får behålla ditt naturliga hårs egenskaper samtidigt som håret ändå slätas ut, om man har stora problem med shrinkage så kan texturizers vara en räddning i och med att de tighta korkskruvarna dras ut något.

Det här låter ju helt perfekt, man får det bästa av båda världarna, men dont get it twisted. Texturizers må vara "mild" rakpermanent men det är ändå rakpermanent och innehåller flera av de aktiva ämnen som rakpermanentskrämer består av. Jag har funderat på att göra en texturizer, och funderar fortfarande på att testa på en slinga för att se hur det blir.. mest för att kamningen ska bli enklare. Men å andra sidan om jag gör en Texturizer, vad var då meningen att go natural från första början. Texturizer är bara ytterligare ett sätt bland många att ändra sitt naturliga utseende så det skulle inte kännas helt bra..

Soft & Beautiful Just For me's hemsida har de följande bild som beskriver hur deras Texture Softener för barn fungerar


För det första så bryts inte mitt hår det minsta när jag kammar det, FÖRUTSATT att jag har tid och tålamod, kammar håret blött när det är genomdränkt med ett slippery balsam eller leave-in, så texten under bild nr 1 är ganska missvisande, men visst uppstår det knots på de flesta småkrulliga hår.

Bild nummer 2. Jag vet inte hur ni tänker, men dom där gröna magiska spiralerna lurar mig inte, texturizer fungerar precis på samma sätt som relaxers, men det lämnas kvar i håret betydligt kortare (ca 5 min)
"Texture softener is basically a relaxer and works in the same way. Both break down chemical bonds within the hair strand. Hair is then combed into desired curl pattern and a neutralization process re-forms the broken chemical bonds into the hairs new shape. Texture softener, much like perms and relaxers, changes part of the chemical makeup of your hair. Because of this chemical change, your hair stays texturized until it eventually is trimmed off." Nuff said

Bild nummer 3 är missvisande därför att, ÄVEN fast håret kanske blir enklare att kamma av texturizers, vilket jag absolut tror att det blir, så har du fortfarande lockigt afrohår, och det ligger i lockigt hårs nature att tangle.. Så du kanske blir besviken när du inser att du delvis har förlorat dina orginallockar till priset av att du ändå måste spendera relativt mycket tid på att kamma håret..

Det är typ omöjligt att hitta before and after bilder vet inte om det är ett bra eller dåligt tecken men den här bilden finns alla fall på Soft & Beautiful Just For Me's hemsida om hur håret blir efter en texture softener

(HENNES HÅR VAR JU 1000 GÅNGER FINARE INNAN!!!, nu ser hon ut som en blöt pudel. Det är så uppenbart hur de bad henne att INTE le stort på första bilden och ser ni det superfejkade leendet på den sista bilden haha)

Love your kinks and curls!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0