Ett sent svar

Fick en fråga om Brazilian Keratin Treatment för några veckor sedan, och ja, både frisörskan och jag var tvugna att använda munskydd, vilket var lite obehagligt. Tror till och med att behandligen var förbjuden ett tag på grund av att keratinet innehåller något ämne som är skadligt att andas in. Jag vet att det nu finns en behandling som ska vara lite skonsammare skonsammare som heter Brazilian Blow-out som är otroligt populär, den håller håret utredet i upp till 10 månader, men innehåller även den skadliga ämnen

Text från en frisörs blogg som ni hittar HÄR

"Brazilian Blowout är en keratinbaserad hårprodukt. Nästan alla keratinbaserade mjukgörande hårprodukter innehåller någon form av Formaldehyde, en giftig gas som i dess rena form är hälsovådlig. Är gasen kemiskt utblandad i vatten eller något annat ämne kallas det att produkten är Formaldehyde-fri, men kan frigöras och orsaka obehagliga hälsotillstånd. Trots detta är det helt lagligt att använda detta ämne i hårprodukter. Att just Brazilian Blowout nämns är för att många frisörer och stylister klagat på bl.a. irriterade ögon och näsblod när de utfört Brazilian Blowout-behandlingar trots att det skall vara helt fritt från detta ämne. Undersökningar har gjorts och har bekräftat misstankarna.

Du kan bli utsatt för Formaldehyde genom att andas in det, om det kommer in i Dina ögon eller om det är tillsatt i en produkt som Du kan få på huden. Du kan även bli utsatt för det av misstag genom att Du rör vid Ditt ansikte, äter mat eller dricker något efter användning av en produkt som innehåller Formaldehyde utan att Du tvättar händerna först. Det kan irritera ögon och näsa, orsaka hosta och väsande andning. Det kan även leda till allergiska reaktioner på huden, i ögonen, i lungorna såsom astmaliknande andningsproblem, hudutslag och klåda. När Formaldehyde finns i en produkt och kommer i kontakt med ögonen kan det skada ögonen allvarligt och till och med leda till blindhet. Formaldehyde kan kopplas ihop med näs- och lungcancer. Oavsett om denna gas finns i en produkt eller i luften är den hälsovådlig."

Så var försiktiga och se att ni gör behandlingarna hos en frisör med licens eller lång erfarenhet!

Love your curls and kinks!


Kommentarer
Postat av: Emily

Tack för svaret. Har bara en följdfråga (svara gärna som en kommentar):

Sätter man som kund på sig munskyddet själv, eller sätter frisören på en munskyddet?

2011-08-30 @ 10:49:32
Postat av: Admin

Munskyddet fick jag på salongen och det satte hon på. Det är ett sånt där vanligt av papper som man kan köpa på apoteket.. ingen gasmask haha

2011-08-30 @ 22:21:02
URL: http://loveyourcurls.blogg.se/
Postat av: Emily

Vilken salong gjorde du på, förresten?

2011-08-31 @ 10:33:24
Postat av: Emily

Ursäkta frågan, men använde frisören något mer skydd än munskydd när hon gjorde behandlingen på dig?

2011-08-31 @ 19:31:12
Postat av: Admin

Blacknuss Hair n Care salongen i Stockholm, Grev Turegatan..nej bara munskydd, men som sagt har många frisörer trots det fått näsblod, huvudvärk mm av att utföra behandlingen

2011-08-31 @ 22:06:33
URL: http://loveyourcurls.blogg.se/
Postat av: Cherry

Jag tycker att Brazilian Blowout är fantastiskt. Håret är klart efter ca 1.5 timme. Du behöver inte vänta 24 timmar eller något sådant. Håret blir mjukt och glansigt och man behöver inte ha någon särskilda produkter i.



Dessutom är det inte en permanent så det förändrar inte hårets struktur. Har du lockigt hår försvinner inte lockarna utan de blir mer definierade och glansiga och "studsiga".



För min del har BB varit mitt moraliska stöd under "transition".



Men det är ju så hiskeligt dyrt när det bara handlar om att föna och platta håret. Jag gör det på min kompis som har vanligt rakt scandinaviskt hår och hon gör på mig som har blandhår.

2011-09-23 @ 20:07:25
Postat av: Admin

Jo jag har ju också hört supermycket bra om behandlingen, men är lite orolig för hälsoriskerna. Och nu när jag verkligen kommit på hur jag ska ta hand om mitt hår så känns det inte nödvändigt.. Men att transition är rätt tufft både känslomässigt och rent praktiskt, så har du hittat det som funkar för dig så är det bara att köra :)



Trist att den är så dyr, Brazilian keratin treatment som jag gjorde två gånger kostade 3300 per gång!! Helt sjukt..

2011-09-23 @ 22:17:48
URL: http://loveyourcurls.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0