Att kamma håret

För det första, att kamma och borsta håret är inte samma sak. Borsta håret gör jag aldrig, det finns ingen mening med det på mitt hår, det ligger bara tusen avbrutna små hårstrån i min säng då, många 3c:or brukar dock använda en så kallad Denman brush, den ser ut såhär



Får rysningar bara jag ser den, ska man använda den ska håret vara väldigt väl moisturized och med en utredande Leave-in i.. Borstning på mitt hår skulle inte funka när det är blött, är nog bättre på torrt hår men jag säger, om du har typ 4a eller 4b hår skippa borstningen helt! Eller såhär, det viktigaste om du borstar håret är att använda en borste gjort för afrohår, inte för skandinaviskt hår som i princip kan kammas med luskam.
Kamma/borsta inte ditt hår varje dag, jag gör det en gång i veckan men 2-3 gånger är ok. Det kanske låter skrämmande att vänta så länge men mitt hår mår bäst av det plus jag använder så mycket balsam att håret går enkalt att kamma ut även fast det gått en vecka..

"Use natural brushes. Ethnic hair has a tighter curl pattern and, although strong, can easily snap especially if stress is applied from a brush or comb to a dry head of hair. Instead of brushing your hair, buy a brush made of natural fibers such as boar (svin) hair. When using boars hair brushes make sure you condition the brush first so that the bristles are soft. If you don't do that, then you might as well brush your hair with scissors because the the bristles will be so hard and sharp that it will actually damage your hair. I suggest buying denman brushes, they should work wonders when detangling hair."

När du KAMMAR håret vilket är det jag gör skall håret vara BLÖTT, torrt afrohår ska enligt de flesta afroexperter varken kammas eller borstas (håret är inte lika elastiskt när det är torrt och kamning kommer bara leda till breakage), men olika saker funkar för olika hår.. Jag delar då upp håret i sektioner och kammar det försiktigt när det är fullt med balsam. Börjar med topparna och arbetar mig försiktigt upp mot rötterna. Tror att jag nämnt det här tidigare men kammningen är verkligen crucial för afrohår för det är i det momontet så många förstör sitt hår genom att bland annat kamma det torrt.. När det kammas ska en Bredtandad kam eller Afro-kam användas



Du kammar håret, låter det delvis torka, sedan kan man göra sin protectiv hairstyle.. håret mår bäst av att få torka i lugn och ro utan diffuser eller hårfön. Jag brukar dock göra mina protective hairstyles direkt efter kamningen annars blir det trassligt igen. Om jag ska ha det utsläppt kammar jag det och låter det torka naturligt, oavsett hur lång tid det tar (tar minst 2 timmar)

Kamma/borsta aldrig håret mothårs, det kommer då att brytas av. Såhär ska du INTE kamma:


Såhär SKA du kamma:


Bilder från Grow Afro Hair Long

Love your curls!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0